De servicekosten die ik betaal voor mijn woning kloppen niet
Soms betaalt u bovenop de kale huur servicekosten. Het gaat dan bijvoorbeeld om kosten voor het verwarmen, verlichten en schoonmaken van ruimtes waar alle huurders gebruik van maken. Zoals de lift, het trappenhuis en de tuin. Ook de kosten voor een huismeester kunnen onder de servicekosten vallen. Hebt u het idee dat u hier teveel voor betaalt? Dat is vervelend. Dit kunt u zelf doen.
Wat kan ik zelf doen?
- U betaalt elke maand een bedrag voor servicekosten (voorschot). Eén keer per jaar ontvangt u van de verhuurder de afrekening. Daarin moet hij precies uitleggen waar hij het geld aan heeft uitgegeven. Uit de afrekening blijkt of u geld terug krijgt of dat u moet bijbetalen.
- Bent u het niet eens met het voorschot? Of met de eindafrekening? Overleg eerst met uw verhuurder. Vraag of hij kan uitleggen waaruit het voorschot bestaat, of waaraan het geld is uitgegeven als het om de eindafrekening gaat. Uw verhuurder moet dat goed kunnen onderbouwen, bijvoorbeeld met rekeningen.
- Informeer bij andere bewoners die van dezelfde verhuurder huren, hoeveel zij moeten betalen aan servicekosten. Misschien zijn zij het er ook niet mee eens. Samen staat u sterker.
- Komt u, ondanks het overleg, er met de verhuurder niet uit? Stap dan naar de huurcommissie.
Waar vind ik tips?
- Meer informatie over servicekosten
- Informatie over hoe u de huurcommissie kunt inschakelen
- Wilt u meer informatie over uw rechten en plichten als huurder? Of over de rechten en plichten van de verhuurder? Mail, bel of ga naar het Juridisch Loket. Of ga naar een van de sociaal raadslieden in uw regio.