Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
RechtwijzerWonen
Zoeken
Menu
  • Uit elkaarUit elkaar

    • Scheiden overwegen
    • Samen scheiden
    • Kinderen
    • Wonen
    • Bezittingen
    • Inkomen
  • ConsumentenConsumenten

    • Zelf aan de slag
  • OverheidOverheid

    • Bijstand
    • WMO
    • Bezwaar en klacht
    • Schuldhulp
    • Contact met de gemeente
  • WonenWonen

    • Huren
    • Buren
    • Mijn buurt
  • WerkWerk

    • Problemen op het werk
    • Rechten en plichten
    • Ontslag nemen en krijgen
    • Mag het ontslag?
    • Geld bij ontslag
    • Corona en werk
  • SchuldenSchulden

    • Zelf je schulden regelen
    • Schuldhulpverlening (minnelijk traject)
    • Wettelijke schuldsanering (Wsnp)
    • Grip op geld in tijden van Corona
    • Wsnp en de kinderopvangtoeslagaffaire
    • Vragen over beschermingsbewind
  • Ander probleemAnder probleem

    • Wat kan de Raad voor Rechtsbijstand voor u betekenen?
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
  1. Home ›
  2. Wonen ›
  3. Huren ›
  4. De servicekosten die ik betaal voor mijn woning kloppen niet

De servicekosten die ik betaal voor mijn woning kloppen niet


Soms betaalt u bovenop de kale huur servicekosten. Het gaat dan bijvoorbeeld om kosten voor het verwarmen, verlichten en schoonmaken van ruimtes waar alle huurders gebruik van maken. Zoals de lift, het trappenhuis en de tuin. Ook de kosten voor een huismeester kunnen onder de servicekosten vallen. Hebt u het idee dat u hier teveel voor betaalt? Dat is vervelend. Dit kunt u zelf doen.

Wat kan ik zelf doen?

  • U betaalt elke maand een bedrag voor servicekosten (voorschot). Eén keer per jaar ontvangt u van de verhuurder de afrekening. Daarin moet hij precies uitleggen waar hij het geld aan heeft uitgegeven. Uit de afrekening blijkt of u geld terug krijgt of dat u moet bijbetalen.
  • Bent u het niet eens met het voorschot? Of met de eindafrekening? Overleg eerst met uw verhuurder. Vraag of hij kan uitleggen waaruit het voorschot bestaat, of waaraan het geld is uitgegeven als het om de eindafrekening gaat. Uw verhuurder moet dat goed kunnen onderbouwen, bijvoorbeeld met rekeningen.
  • Informeer bij andere bewoners die van dezelfde verhuurder huren, hoeveel zij moeten betalen aan servicekosten. Misschien zijn zij het er ook niet mee eens. Samen staat u sterker.
  • Komt u, ondanks het overleg, er met de verhuurder niet uit? Stap dan naar de huurcommissie.

Waar vind ik tips?

  • Meer informatie over servicekosten
  • Informatie over hoe u de huurcommissie kunt inschakelen
  • Wilt u meer informatie over uw rechten en plichten als huurder? Of over de rechten en plichten van de verhuurder? Mail, bel of ga naar het Juridisch Loket. Of ga naar een van de sociaal raadslieden in uw regio.

Huren

Sla navigatie over (Huren)
Huren
  • Mijn verhuurder wil de huur opzeggen
  • Mijn woning wordt niet goed onderhouden
  • De huur die ik betaal voor mijn woning klopt niet
  • De servicekosten die ik betaal voor mijn woning kloppen niet
Terug naar navigatie (Huren)
Deel deze informatie
  • Delen op Facebook
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter


Eerste Hulp bij Oplossingen:

Eerste Hulp bij Oplossingen

  • Meerdere problemen tegelijk?
  • Hoe krijgt u uw problemen onder controle?
  • Krijg grip en overzicht op uw situatie
  • Klik op Eerste Hulp bij Oplossingen

Over Rechtwijzer

Rechtwijzer adviseert u over welke stappen u zelf kunt zetten om uw juridisch probleem op te lossen

  • Over Rechtwijzer
  • Contact
  • Feedback over deze website

Rechtsbijstand nodig?

Heeft u juridische bijstand nodig van een advocaat of mediator bij het oplossen van uw probleem? Kijk dan op rechtsbijstand.nl.

Raad voor Rechtsbijstand
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

Twitter
LinkedIn
Youtube