Ik kan mijn zorgverzekering niet betalen
Als u de premie van uw zorgverzekering niet kunt betalen, is het belangrijk dat u zo snel mogelijk contact opneemt met uw zorgverzekeraar. U kunt dan samen met uw zorgverzekeraar een betalingsregeling afspreken. Zo zorgt u ervoor dat uw schuld niet groter wordt.
U kunt tips vinden voor het afspreken van een betalingsregeling op de website zorgverzekeringslijn.
Hoe spreek ik een betalingsregeling af met mijn zorgverzekeraar?
U kunt met uw DigiD inloggen op de website van uw zorgverzekeraar of u kunt uw zorgverzekeraar bellen. Het is belangrijk dat u een overzicht van uw schuld opvraagt. Uw schuld kan bestaan uit: zorgpremie, kosten van het eigen risico en de eigen bijdragen.
Maak voordat u een betalingsregeling afspreekt eerst een lijst met uw inkomsten en uitgaven per maand. Zo kunt u precies zien hoeveel geld u kunt missen voor de betalingsregeling. Probeer daarna tot een afspraak met uw zorgverzekeraar te komen.
U betaalt iedere maand uw zorgpremie én een bedrag om uw schuld af te lossen. Heeft u vragen of wilt u advies over het afspreken van een betalingsregeling? Bel dan gratis de Zorgverzekeringslijn op: 0800 ‑ 64 64 644, of kijk op de website van Zorgverzekeringslijn.
Vindt u dat u geen premieachterstand heeft? Of bent u het niet eens met de hoogte van de premieachterstand? Vraag uw zorgverzekeraar om een heroverweging en stuur alle bewijsstukken mee. De zorgverzekeraar moet hierop binnen een redelijke termijn reageren. Bent u het niet eens met de reactie van uw zorgverzekeraar, dan kunt u een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).
Waarom is het belangrijk contact op te nemen met mijn zorgverzekeraar als ik mijn premie niet meer kan betalen?
De zorgverzekeraar meldt u aan als wanbetaler bij het CAK als u bijvoorbeeld 6 maanden lang of langer uw premie niet heeft betaald.
Meer informatie over de bestuursrechtelijke premie kunt u vinden op de website van Zorgverzekeringslijn.