Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
RechtwijzerOverheid
Zoek
  • Uit elkaar

    • Scheiden overwegen
    • Samen scheiden
    • Kinderen
    • Wonen
    • Bezittingen
    • Inkomen
  • Consumenten

    • Zelf aan de slag
  • Overheid

    • Bijstand
    • WMO
    • Bezwaar en klacht
    • Schuldhulp
    • Contact met de gemeente
  • Wonen

    • Huren
    • Buren
    • Mijn buurt
  • Werk

    • Problemen op het werk
    • Rechten en plichten
    • Ontslag nemen en krijgen
    • Mag het ontslag?
    • Geld bij ontslag
    • Corona en werk
  • Schulden

    • Zelf je schulden regelen
    • Schuldhulpverlening (minnelijk traject)
    • Wettelijke schuldsanering (Wsnp)
    • Praktische hulp bij geldzorgen
    • Wsnp en de kinderopvangtoeslagaffaire
    • Vragen over beschermingsbewind
    • Is een advocaat tijdens de Wsnp verplicht?
  • Ander probleem

    • Wat kan de Raad voor Rechtsbijstand voor u betekenen?
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
  1. Home ›
  2. Overheid ›
  3. Bezwaar en klacht ›
  4. Wat kan ik verwachten als ik een klachtenbrief heb gestuurd?

Wat kan ik verwachten als ik een klachtenbrief heb gestuurd?


Als u een klachtenbrief heeft gestuurd naar een overheidsorganisatie, krijgt u daar een antwoord op. De medewerker die uw klacht behandelt neemt contact met u op. Dit kan telefonisch of schriftelijk zijn. U krijgt dan:

  • Een bevestiging van de inhoud van uw klacht. Als het nodig is vraagt de medewerker om een verduidelijking.
  • Uitleg over de afhandeling van uw klacht.
  • Informatie over de mogelijkheden om uw klacht toe te lichten.
  • De naam van de persoon die uw klacht behandelt. Bij hem of haar kunt u terecht met vragen over de afhandeling. Dit is nooit de persoon over wie de klacht gaat.
  • Antwoord of uw klacht volledig is en dus kan worden behandeld.

Bent u na 1 week nog niet gebeld? Dan kunt u zelf contact opnemen met uw klachtbehandelaar.

De overheidsinstantie moet u binnen 6 weken, tenzij anders met u afgesproken, een brief sturen met een reactie op uw klacht. Hierin staat:

  • Een samenvatting van uw klacht.
  • De resultaten van het onderzoek naar uw klacht.
  • De conclusie van de overheidsorganisatie.
  • De eventuele stappen die de overheidsinstantie neemt naar aanleiding van uw klacht.

De termijn van 6 weken kan één keer met 4 weken worden verlengd. U ontvangt hierover bericht.

Bent u niet tevreden over de manier waarop uw klacht is opgelost? Dan kunt u terecht bij de Nationale Ombudsman. Het kan ook zijn dat de overheidsorganisatie waar u een klacht hebt ingediend een eigen Ombudsman of Ombudscommissie heeft. U kunt dan daar laten weten dat u niet tevreden bent met het oplossen van uw klacht. In de brief van de overheidsinstantie staat ook waar u terecht kunt als u niet tevreden bent.


Sla navigatie over (Navigatie)
Navigatie
  • Hoe dien je een bezwaar of klacht in bij de overheid?
  • Wat kan ik verwachten bij een hoorzitting?
  • Beslissing op bezwaar
  • Wat kan ik verwachten als ik een klachtenbrief heb gestuurd?
Terug naar navigatie (Navigatie)
Deel deze informatie
  • Delen op Facebook
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn

Uw mening telt:

Geef feedback


Eerste Hulp bij Oplossingen:

Eerste Hulp bij Oplossingen

  • Meerdere problemen tegelijk?
  • Hoe krijgt u uw problemen onder controle?
  • Krijg grip en overzicht op uw situatie
  • Klik op Eerste Hulp bij Oplossingen

Over Rechtwijzer

Rechtwijzer adviseert u over welke stappen u zelf kunt zetten om uw juridisch probleem op te lossen

  • Over Rechtwijzer
  • Contact
  • Feedback over deze website

Rechtsbijstand nodig?

Heeft u juridische bijstand nodig van een advocaat of mediator bij het oplossen van uw probleem? Kijk dan op rechtsbijstand.nl.

Raad voor Rechtsbijstand
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

  • LinkedIn
  • Youtube