Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
RechtwijzerOverheid
Zoek
  • Uit elkaar

    • Scheiden overwegen
    • Samen scheiden
    • Kinderen
    • Wonen
    • Bezittingen
    • Inkomen
  • Consumenten

    • Zelf aan de slag
  • Overheid

    • Bijstand
    • WMO
    • Bezwaar en klacht
    • Schuldhulp
    • Contact met de gemeente
  • Wonen

    • Huren
    • Buren
    • Mijn buurt
  • Werk

    • Problemen op het werk
    • Rechten en plichten
    • Ontslag nemen en krijgen
    • Mag het ontslag?
    • Geld bij ontslag
    • Corona en werk
  • Schulden

    • Zelf je schulden regelen
    • Schuldhulpverlening (minnelijk traject)
    • Wettelijke schuldsanering (Wsnp)
    • Praktische hulp bij geldzorgen
    • Wsnp en de kinderopvangtoeslagaffaire
    • Vragen over beschermingsbewind
    • Is een advocaat tijdens de Wsnp verplicht?
  • Ander probleem

    • Wat kan de Raad voor Rechtsbijstand voor u betekenen?
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
  1. Home ›
  2. Overheid ›
  3. Bezwaar en klacht ›
  4. Hoe dien je een bezwaar of klacht in bij de overheid?

Hoe dien je een bezwaar of klacht in bij de overheid?


Als u een bezwaar of klacht wilt indienen bij een overheidsorganisatie, zoals een gemeente of provincie, heeft u contact met de juridische afdeling. Deze juridische afdeling van de overheidsorganisatie behandelt uw bezwaarbrief. Dat gaat via een aantal stappen.

Stap 1: Stuur een bezwaarbrief of klacht

Een bezwaar is een brief waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met een beslissing. Het bezwaar moet u indienen bij de overheid die de beslissing heeft genomen. En binnen 6 weken nadat de beslissing is genomen. Hoe kan ik bezwaar maken tegen een beslissing van de overheid?

Via de onderstaande knop komt u bij een gratis hulpmiddel waarmee u zelf een bezwaarbrief of klachtenbrief kunt maken. U geeft antwoord op een aantal vragen en dan wordt automatisch een brief voor u gemaakt. Deze stuurt u op naar de overheidsorganisatie.

Bezwaarbrief of klachtenbrief maken

Stap 2: Telefonisch contact

Na het indienen van een bezwaarbrief krijgt u van de overheidsorganisatie een bevestiging van ontvangst van uw bezwaarbrief. Bij sommige overheidsorganisaties belt de bezwaarbehandelaar u. Die bespreekt met u wat er precies speelt. En wat de beste aanpak is voor de behandeling van uw bezwaarbrief: een formele of een informele aanpak. Bent u na een week niet gebeld? Dan kunt u ook zelf bellen met de overheidsorganisatie en aangeven dat u graag wilt bespreken wat de beste aanpak is voor de behandeling van uw bezwaar.

De overheid heeft een bepaalde periode om te beslissen over uw bezwaar. Dat heet de beslistermijn.

Stap 3: Behandeling van uw bezwaar of klacht

Informele aanpak: er samen uit komen

De overheidsorganisatie bekijkt samen met u de mogelijke oplossingen. Soms kijken ook andere betrokken personen (belanghebbenden) mee. Dat gebeurt meestal via de telefoon of in een gesprek (informeel overleg). Als u samen tot een oplossing komt, trekt u uw bezwaar in en voert u samen met de overheid de oplossing uit. Als u er samen niet uit komt volgt de 'formele aanpak'.

Formele aanpak

Is het niet gelukt om in uw situatie via een gesprek een oplossing te vinden? Of wilt u geen informele behandeling van uw bezwaar? Dan ontvangt u een uitnodiging voor een hoorzitting. Meer over wat u kan verwachten bij een hoorzitting.


Bezwaar en klacht

Sla navigatie over (Bezwaar en klacht)
Bezwaar en klacht
  • Hoe dien je een bezwaar of klacht in bij de overheid?
  • Wat kan ik verwachten bij een hoorzitting?
  • Beslissing op bezwaar
  • Wat kan ik verwachten als ik een klachtenbrief heb gestuurd?
Terug naar navigatie (Bezwaar en klacht)

Maak zelf een bezwaarbrief of klachtenbrief

Vul de vragen in (gratis):

Bezwaar en klacht

Hulp bij het invullen

Vindt u het lastig om de vragenlijst zelf in te vullen? U kan de vragenlijst ook samen met iemand invullen. Bijvoorbeeld met uw partner, kind of een goede vriend(in). Tijdens het invullen kunt u als u inhoudelijke vragen hebt over uw bezwaar of klacht, contact opnemen met het Juridisch Loket of Sociaal Werk Nederland.

Uw antwoorden worden tussentijds niet opgeslagen. Het is belangrijk dat u de vragenlijst in één keer invult.

Als u alle vragen hebt doorlopen krijgt u de mogelijkheid een bezwaarschrift of een klacht in te dienen. Het bezwaarschrift en de klacht kunt u downloaden, opslaan en naar uzelf mailen.

Deel deze informatie
  • Delen op Facebook
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn

Uw mening telt:

Geef feedback


Eerste Hulp bij Oplossingen:

Eerste Hulp bij Oplossingen

  • Meerdere problemen tegelijk?
  • Hoe krijgt u uw problemen onder controle?
  • Krijg grip en overzicht op uw situatie
  • Klik op Eerste Hulp bij Oplossingen

Over Rechtwijzer

Rechtwijzer adviseert u over welke stappen u zelf kunt zetten om uw juridisch probleem op te lossen

  • Over Rechtwijzer
  • Contact
  • Feedback over deze website

Rechtsbijstand nodig?

Heeft u juridische bijstand nodig van een advocaat of mediator bij het oplossen van uw probleem? Kijk dan op rechtsbijstand.nl.

Raad voor Rechtsbijstand
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

  • LinkedIn
  • Youtube