Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
Rechtwijzer
Zoek
  • Uit elkaar

    • Scheiden overwegen
    • Samen scheiden
    • Kinderen
    • Wonen
    • Bezittingen
    • Inkomen
  • Consumenten

    • Zelf aan de slag
  • Overheid

    • Bijstand
    • WMO
    • Bezwaar en klacht
    • Schuldhulp
    • Contact met de gemeente
  • Wonen

    • Huren
    • Buren
    • Mijn buurt
  • Werk

    • Problemen op het werk
    • Rechten en plichten
    • Ontslag nemen en krijgen
    • Mag het ontslag?
    • Geld bij ontslag
    • Corona en werk
  • Schulden

    • Zelf je schulden regelen
    • Schuldhulpverlening (minnelijk traject)
    • Wettelijke schuldsanering (Wsnp)
    • Praktische hulp bij geldzorgen
    • Wsnp en de kinderopvangtoeslagaffaire
    • Vragen over beschermingsbewind
    • Is een advocaat tijdens de Wsnp verplicht?
  • Ander probleem

    • Wat kan de Raad voor Rechtsbijstand voor u betekenen?
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
  1. Home ›
  2. Toegankelijkheid

Toegankelijkheid


Wij willen dat iedereen onze websites kan gebruiken. Dat de websites gebruiksvriendelijk zijn en goed toegankelijk voor bezoekers. Daarnaast moeten onze websites via alle apparaten toegankelijk zijn. Om dat te bereiken voldoen onze websites aan de eisen voor digitale toegankelijkheid. Op deze pagina leest u wat de eisen voor u betekenen en waar wij nog aan werken om hieraan te voldoen.

Wanneer is een site toegankelijk?

In het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is bepaald dat overheidssites moeten voldoen aan toegankelijkheidseisen zoals vastgelegd in EN 301 549/WCAG 2.1. Daarvoor zijn er richtlijnen opgesteld, die staan beschreven in WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).

Wij zijn toegankelijk als u onze websites gemakkelijk kunt:

  • vinden
  • gebruiken
  • bekijken
  • begrijpen

Daarbij moeten onze sites goed werken met alle:

  • zoekmachines
  • internetbrowsers
  • soorten apparatuur (touchscreen, smartphone, pc, tablet, laptop, mac)

Waar letten we op?

Om iedereen toegang te geven tot onze informatie en diensten passen wij op onze website het volgende toe:

  • Voorleessoftware: met speciale voorleessoftware (voor blinden, slechtzienden en dyslectici) kunt u ervoor kiezen elke pagina te laten voorlezen.
  • Afbeeldingen: informatieve afbeeldingen, ofwel kaarten of afbeeldingen van handelingen hebben een vervangende tekst (alt-tekst). De voorleessoftware neemt ook deze teksten mee bij het voorlezen van een webpagina.
  • Pdf’s: Wij werken aan het toegankelijk maken van onze pdf-documenten.
  • reCAPTCHA: Wij gebruiken reCAPTCHA 2.0 van Google. Dit systeem is de beste keuze die op dit moment voorhanden is.

Hoe werken wij aan toegankelijkheid?

De Raad voor Rechtsbijstand zorgt voor een continue verbetering in toegankelijkheid door diverse maatregelen binnen onze (dagelijkse) processen:

  • Toegankelijkheid ‘by design’: toegankelijkheid is vanaf de start onderdeel van alle stappen in het ontwerp-, bouw en redactionele proces van onze website. Hierbij houden we ook nadrukkelijk rekening met gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid.
  • Onderzoek: onafhankelijke deskundigen toetsen regelmatig (onderdelen van) de website op toegankelijkheid. Gevonden knelpunten lossen wij duurzaam op.
  • Kennis medewerkers: onze medewerkers houden hun kennis over toegankelijkheid op peil en passen dit toe waar nodig.

Onderzoeksrapporten en toegankelijkheidsverklaringen

Onze websites bestaan uit veel pagina’s. Om de toegankelijkheid van onze websites te controleren, hebben we voor elke website steekproefsgewijs een toegankelijkheidsonderzoek laten uitvoeren door een onafhankelijk bureau. Hiermee is getoetst of iedereen de webpagina’s kan gebruiken. Uit deze steekproeven blijkt dat dit nog niet voor alle pagina’s geldt. De overheid noemt dit status B. Wij werken er hard aan om alle pagina’s van de websites voor iedereen toegankelijk te maken.

Om te laten zien hoe toegankelijk onze websites zijn, zijn wij verplicht om voor onze websites toegankelijkheidsverklaringen te maken en te publiceren. In de verklaring staat welke maatregelen wij hebben genomen en nog zullen nemen, inclusief een planning, om de websites toegankelijk te maken en te houden. Hieronder vindt u de onderzoeksrapporten en toegankelijkheidsverklaringen van de Raad voor Rechtsbijstand per website:

RaadvoorRechtsbijstand.org (corporate website)

  • onderzoeksrapport
  • toegankelijkheidsverklaring

Jaarverslag Raad voor Rechtsbijstand (Jaarverslag)

  • onderzoeksrapport
  • toegankelijkheidsverklaring

Rechtsbijstand.nl (website voor burgers over gesubsidieerde rechtsbijstand)

  • onderzoeksrapport
  • toegankelijkheidsverklaring

RvR.org (website voor advocaten en mediators)

  • onderzoeksrapport
  • toegankelijkheidsverklaring

Rechtwijzer.nl (website voor burgers die informatie zoeken en/of hun probleem zelf kunnen en willen oplossen)

  • onderzoeksrapport
  • toegankelijkheidsverklaring

Ouders uit elkaar (website voor kinderen van wie de ouders gaan scheiden)

  • onderzoeksrapport
  • toegankelijkheidsverklaring

Bureau Wsnp (website voor Wsnp-bewindvoerders)

  • onderzoeksrapport
  • toegankelijkheidsverklaring

Bureau Wbtv (website voor tolken en vertalers)

  • onderzoeksrapport
  • toegankelijkheidsverklaring

Best Practises Leidraad (website voor asieladvocaten)

  • onderzoeksrapport toegankelijkheid
  • toegankelijkheidsverklaring

Afas Outsite (sollicitatieportaal)

  • onderzoeksrapport toegankelijkheid
  • toegankelijkheidsverklaring

Op 6 mei 2025 is voor het laatst gecontroleerd of deze verklaringen nog kloppen en volledig zijn.

Website toch niet toegankelijk?

Help ons om onze websites voor iedereen toegankelijk te maken. Kunt u een pagina op onze websites niet gebruiken? Of heeft u een vraag of een tip? Laat het ons weten via [email protected]. Wij beantwoorden uw e-mail doorgaans binnen 3 werkdagen en houden u op de hoogte van de voortgang en uitkomst.

Bent u niet tevreden? Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dan kunt u contact opnemen met De Nationale Ombudsman.



Deel deze informatie
  • Delen op Facebook
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn

Uw mening telt:

Geef feedback


Eerste Hulp bij Oplossingen:

Eerste Hulp bij Oplossingen

  • Meerdere problemen tegelijk?
  • Hoe krijgt u uw problemen onder controle?
  • Krijg grip en overzicht op uw situatie
  • Klik op Eerste Hulp bij Oplossingen

Over Rechtwijzer

Rechtwijzer adviseert u over welke stappen u zelf kunt zetten om uw juridisch probleem op te lossen

  • Over Rechtwijzer
  • Contact
  • Feedback over deze website

Rechtsbijstand nodig?

Heeft u juridische bijstand nodig van een advocaat of mediator bij het oplossen van uw probleem? Kijk dan op rechtsbijstand.nl.

Raad voor Rechtsbijstand
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

  • LinkedIn
  • Youtube