Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
RechtwijzerSchulden (naar homepage)
Zoek
  • Uit elkaar
    • Scheiden overwegen
    • Samen scheiden
    • Kinderen
    • Wonen
    • Bezittingen
    • Inkomen
  • Consumenten
    • Zelf aan de slag
  • Overheid
    • Bijstand
    • WMO
    • Bezwaar en klacht
    • Schuldhulp
    • Contact met de gemeente
  • Wonen
    • Huren
    • Buren
    • Mijn buurt
  • Werk
    • Problemen op het werk
    • Rechten en plichten
    • Ontslag nemen en krijgen
    • Mag het ontslag?
    • Geld bij ontslag
    • Corona en werk
  • Schulden
    • Zelf je schulden regelen
    • Schuldhulpverlening (minnelijk traject)
    • Wettelijke schuldsanering (Wsnp)
    • Praktische hulp bij geldzorgen
    • Wsnp en de kinderopvangtoeslagaffaire
    • Vragen over beschermingsbewind
    • Is een advocaat tijdens de Wsnp verplicht?
  • Ander probleem
    • Wat kan de Raad voor Rechtsbijstand voor u betekenen?
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
  1. Home ›
  2. Schulden ›
  3. Wettelijke schuldsanering (Wsnp) ›
  4. Een klacht indienen tegen uw Wsnp-bewindvoerder ›
  5. Klachtenregeling

Klachtenregeling


Bent u niet tevreden over het gedrag of handelen van uw Wsnp-bewindvoerder? Of heeft uw Wsnp-bewindvoerder een handeling verricht of nagelaten waar u het absoluut niet mee eens bent? Dan kunt u hier een klacht over indienen.

Binnen de Wsnp zijn er twee verschillende soorten klachten, namelijk:

  • een zaakinhoudelijke klacht; of
  • een klacht gebaseerd op de gedragscode.

Deze pagina informeert u alleen over de klachtenregeling gebaseerd op de gedragscode. Wilt u een zaakinhoudelijke klacht indienen? Meer uitleg hierover vindt u in dit artikel op rechtwijzer.nl/schulden.

Een klacht gebaseerd op de gedragscode

De gedragscode bepaalt, kortgezegd, dat elke elke Wsnp-bewindvoerder zich objectief, fatsoenlijk en respectvol gedraagt tegenover iedereen met wie hij te maken krijgt in de uitvoering van het Wsnp-bewind. Alle officiële documenten vindt u onderaan deze pagina. Een eenvoudig leesbare versie van de gedragscode kunt u hier lezen:

Gedragscode klare taal (pdf, 119 kB)

Vindt u dat uw Wsnp-bewindvoerder zich niet heeft gedragen zoals de gedragscode voorschrijft? Dan kunt u hier een klacht over indienen. Hieronder leest u hoe u deze kunt indienen bij Bureau Wsnp. Gebruik hiervoor onderstaand stappenplan om zelf een klachtbrief te maken:

Stappenplan klachtbrief

Voorwaarden voor het indienen van een klacht

In het tweede lid van artikel 2 van de Klachtenregeling staat waar uw klacht aan moet voldoen om in behandeling te worden genomen:

  1. De klacht moet gericht zijn op een handeling of gedraging van uw Wsnp-bewindvoerder die in strijd is met de gedragscode.
  2. U dient eerst de klacht in bij de Wsnp-organisatie zelf. Doet u dit niet en dient u de klacht direct in bij Bureau Wsnp? Dan nemen wij uw klacht niet in behandeling. Wij verwijzen u dan terug naar de klachtenregeling van de Wsnp-organisatie.
  3. De klacht moet tijdig zijn ingediend. Dat wil zeggen: uiterlijk binnen drie maanden na datum eindvonnis bij de Wsnp-organisatie, en vervolgens uiterlijk binnen één maand na afronding van die procedure (datum reactie op klacht) bij de Raad voor Rechtsbijstand.

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze helpdesk. Zie contactpagina.

Relevante documenten:

  1. Gedragscode bewindvoerder Wsnp II
  2. Klachtenregeling bewindvoerders Wsnp II
  3. Reglement betreffende de werkwijze van de Klachtenadviescommissie Wsnp II

Voor burgers

Sla navigatie over (Voor burgers)
Voor burgers
  • Zoek Wsnp-bewindvoerder
  • Rechtwijzer in schulden
Terug naar navigatie (Voor burgers)
Deel deze informatie
  • Delen op Facebook
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn

Uw mening telt:

Geef feedback


Eerste Hulp bij Oplossingen:

Eerste Hulp bij Oplossingen

  • Meerdere problemen tegelijk?
  • Hoe krijgt u uw problemen onder controle?
  • Krijg grip en overzicht op uw situatie
  • Klik op Eerste Hulp bij Oplossingen

Over Rechtwijzer

Rechtwijzer adviseert u over welke stappen u zelf kunt zetten om uw juridisch probleem op te lossen

  • Over Rechtwijzer
  • Contact
  • Feedback over deze website

Rechtsbijstand nodig?

Heeft u juridische bijstand nodig van een advocaat of mediator bij het oplossen van uw probleem? Kijk dan op rechtsbijstand.nl.

Raad voor Rechtsbijstand
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

  • LinkedIn
  • Youtube