Waarom krijg ik een BKR-registratie na de Wsnp?
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) registreert alle kredieten (bijvoorbeeld een lening of hypotheek) die u aangaat. Kredietverstrekkers hebben inzicht in deze gegevens. Vraagt u een nieuwe lening of hypotheek aan? Dan kan de kredietverstrekker uw financiële situatie en achtergrond toetsen bij het BKR. En u op grond daarvan een verantwoord krediet verstrekken.
Hebt u de Wsnp voltooid en de schone lei verkregen? Schulden waarvoor de schone lei geldt blijven dan nog vijf jaar geregistreerd bij het BKR. Deze schulden krijgen een aparte BKR-codering, te weten code 3. (zie ook uitleg.) Hiermee zien kredietverstrekkers dat deze schulden geen risico vormen voor het aangaan van een nieuw krediet. Uw kredietoverzicht bij BKR kunt u via deze website opvragen.
BKR-registratie of -codering onjuist?
Is de BKR-registratie of -codering onjuist? Ga hierover in gesprek met uw schuldeiser. Het BKR wijzigt gegevens alleen als de schuldeiser dit meldt. Komt u er niet uit met de schuldeiser? Dan kunt u een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Op de website van BKR staat een stappenplan hoe u dit kunt doen. Zie voor verdere uitleg de website van BKR.
Het telefoonnummer van het BKR-klantcontactcentrum is +31 (0)88 – 150 2500. BKR is op werkdagen tussen 9-12 uur en tussen 13-16 uur bereikbaar.