Mijn BKR registraties na de Wsnp
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) registreert alle kredieten die u aangaat (bijvoorbeeld de mogelijkheid om rood te staan op een bankrekening of een telefoon op afbetaling). Kredietverstrekkers hebben inzicht in deze gegevens. Vraagt u een nieuwe lening of hypotheek aan? Dan kan de kredietverstrekker uw financiële situatie en achtergrond toetsen bij het BKR. En u op grond daarvan een verantwoord krediet verstrekken.
Wsnp voltooid en de schone lei verkregen?
Na het verkrijgen van de schone lei moeten de registraties in het BKR, waarvoor de schone lei geldt, aangepast worden. De kredietverstrekker moet bij de registratie een code 3 plaatsen. Deze code betekent dat de schuld is kwijtgescholden of afgeboekt. Na het plaatsen van deze code, blijft de registratie nog 5 jaar staan bij het BKR en is dus nog 5 jaar zichtbaar op uw kredietoverzicht.
Uitleg over de verschillende coderingen vindt u op mijnkredietregistratie.nl. Op dezelfde website kunt u ook uw kredietoverzicht opvragen.
BKR-registratie of -codering onjuist?
Is de BKR-registratie of -codering onjuist? Ga hierover in gesprek met de kredietverstrekker. Het BKR wijzigt gegevens alleen als de schuldeiser dit meldt. Komt u er niet uit met de schuldeiser? Dan kunt u een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Op de website van het Juridisch Loket staat een stappenplan hoe u de BKR-registratie kan laten verwijderen. Ook op de website van het Kifid staat informatie wat u kan doen tegen een (negatieve) BKR-registratie.
Het telefoonnummer van het BKR-klantcontactcentrum is +31 (0)88 – 150 2500. BKR is op werkdagen tussen 9-12 uur en tussen 13-16 uur bereikbaar.