Wat betekent een schuldregeling voor mijn BKR-registratie?
Het BKR (Bureau Krediet Registratie) legt leningen vast. Na kwijtschelding of een schone lei blijven uw niet betaalde schulden daar nog 5 jaar zichtbaar. Is deze registratie onjuist en wilt u een nieuwe lening of hypotheek afsluiten? Overleg met uw kredietverstrekker (meestal de bank).
De schuldregeling en een BKR-registratie
Het BKR (Bureau Krediet Registratie) heeft een overzicht van de kredieten — bijvoorbeeld leningen of hypotheek — die u aangaat. Kredietverstrekkers, meestal banken, kunnen deze gegevens inzien. Vraagt u een nieuwe lening (krediet) of hypotheek aan? Dan toetst de bank uw financiële situatie bij het BKR. De bank doet dat zodat u een lening afsluit die past bij uw financiële situatie. Dit zodat u niet teveel leent en daardoor uw vaste lasten (huur of hypotheek, gas, licht en elektra en verzekeringen) en levensonderhoud (dagelijkse uitgaven zoals boodschappen) niet meer kan betalen.
Heeft u een minnelijk traject doorlopen en kwijtschelding gekregen? Of de Wsnp voltooid en een schone lei verkregen? De niet-betaalde schulden zijn nog 5 jaar zichtbaar bij het BKR. Wel krijgen ze een aparte code. Daardoor is duidelijk dat deze schulden geen risico vormen voor het aangaan van een nieuwe lening.
BKR-registratie of -codering onjuist?
Is de BKR-registratie of -codering onjuist? Ga hierover in gesprek met uw schuldeiser. Het BKR wijzigt gegevens alleen als de schuldeiser dit meldt. Komt u er niet uit met de schuldeiser? Dan kunt u een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Op de website van BKR staat een stappenplan hoe u dit kunt doen. Zie voor verdere uitleg de website van BKR.
Het telefoonnummer van het BKR-klantcontactcentrum is +31 (0)88 – 150 2500. BKR is op werkdagen tussen 9-12 uur en tussen 13-16 uur bereikbaar.