Hoe kan ik een klacht indienen tegen de schuldhulpverlener/schuldhulpverlenende instantie?
Bent u het niet eens met wat uw schuldhulpverlener doet (of wil gaan doen)? Of hoe hij zich gedraagt? Bespreek dit en leg uit waarom u dit vindt. Uw schuldhulpverlener kan u dan zijn standpunt of oplossing uitleggen.
Komt u er samen niet uit? Of heeft hij iets gedaan (of juist niet gedaan) waar u het absoluut niet mee eens bent? En kan hij het ook niet goed uitleggen? Dan kunt u een klacht indienen.
Een klacht indienen
Afhankelijk van uw gemeente kunt u een klacht indienen via e‑mail, per post, telefonisch of via een klachtenformulier. U vindt meer informatie over het indienen van een klacht op de website van uw gemeente.
Heeft u hulp nodig bij het indienen van een klacht? Het Juridisch Loket of de sociale raadslieden van uw gemeente kunnen u hierbij helpen.
Vermeld bij het indienen van een klacht altijd:
- Uw naam;
- Uw adres;
- Dat het om een klacht gaat;
- De persoon over wie u klaagt;
- Wanneer dit speelde;
- Waarover u klaagt;
- Eventueel: wat u als oplossing ziet.
Wat doet de gemeente met uw klacht?
U krijgt van de gemeente bericht dat uw klacht ontvangen is. Meestal krijgt u binnen 4 tot 6 weken een reactie op de klacht. Veel gemeenten willen onnodig lange procedures voorkomen en samen met u tot een snelle oplossing komen. Waarschijnlijk neemt de gemeente telefonisch contact met u op om te onderzoeken wat er speelt en hoe de klacht kan worden opgepakt. U krijgt dan alle gelegenheid om uw klacht toe te lichten.
Ontvangt u binnen 4 tot 6 weken geen reactie? Meld dit bij uw gemeente, het Juridisch Loket of bij de sociale raadslieden in uw gemeente.