Wat is de gemeentelijke schuldhulpverlening?
Heeft u schulden? De gemeente waarin u woont kan u helpen van uw schulden af te komen. Elke gemeente moet schuldhulpverlening aanbieden aan haar inwoners.
Hoe kan ik mij aanmelden voor de gemeentelijke schuldhulpverlening?
U kunt zich op verschillende manieren aanmelden voor gemeentelijke schuldhulpverlening, bijvoorbeeld telefonisch, via het (inloop)spreekuur of de website van de gemeente. Als u zich heeft aangemeld, maakt de gemeente met u een afspraak voor een intakegesprek.
Heeft u moeite om te leven van uw inkomen of met het aflossen van uw schulden? Meld u dan bij uw gemeente. De gemeente helpt inwoners met schulden. Dit staat in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
Veel gemeenten voeren de gemeentelijke schuldhulpverlening zelf uit. De gemeente kan de hulp bij schulden ook door anderen laten doen. Bijvoorbeeld de kredietbank of een andere organisatie in het vakgebied.
Aanmelden kan op vier manieren
- Via de website van uw gemeente. Zoek naar de woorden ‘aanmelden gemeentelijke schuldhulpverlening’.
- Via het gratis telefoonnummer: 0800-8115 (Hulplijn 115). U kunt ook anoniem bellen.
- Veel gemeenten hebben een inloopspreekuur schuldhulpverlening. Daar kunt u zonder afspraak naartoe. Kijk op de website van uw gemeente of uw gemeente dat heeft. U kunt de gemeente ook bellen en naar het inloopspreekuur schuldhulpverlening vragen.
- Sommige gemeenten hebben wijkteams die u op weg helpen met schulden. Kijk ook hiervoor op de website van uw gemeente of bel de gemeente.
Als u zich aanmeldt voor schuldhulp, legt de gemeente uw gegevens vast. Daarna maakt de gemeente met u een afspraak voor een intakegesprek. Het intakegesprek is het eerste gesprek met een schuldhulpverlener. Hij of zij verzamelt tijdens dit gesprek de informatie die nodig is om u het beste te kunnen helpen. Lees hoe de aanmelding en intake verloopt.