Aanmelden bij de gemeentelijke schuldhulpverlening
Heeft u schulden? De gemeente waarin u woont kan u helpen van uw schulden af te komen. U kunt zich op verschillende manieren aanmelden voor gemeentelijke schuldhulpverlening. Bijvoorbeeld telefonisch of via het spreekuur of de website.
Als u zich heeft aangemeld, maakt de gemeente met u een afspraak voor een intakegesprek.
De gemeente waarin u woont kan u helpen van uw schulden af te komen. Daarvoor kunt u zich aanmelden. Dat kan op 4 manieren:
- Via de website van uw gemeente. Zoek naar de woorden ‘aanmelden gemeentelijke schuldhulpverlening’.
- Via het gratis telefoonnummer: 0800-8115 (Hulplijn 115). U kunt ook anoniem bellen.
- Veel gemeenten hebben een inloopspreekuur schuldhulpverlening. Daar kunt u zonder afspraak naartoe. Kijk op de website van uw gemeente of uw gemeente dat heeft. U kunt de gemeente ook bellen en naar het inloopspreekuur schuldhulpverlening vragen.
- Sommige gemeenten hebben wijkteams die u op weg helpen met schulden. Kijk ook hiervoor op de website van uw gemeente of bel de gemeente.
Wat gebeurt er nadat ik mij heb aangemeld voor schuldhulp?
Als u zich aanmeldt voor schuldhulp, legt de gemeente uw gegevens vast. Daarna maakt de gemeente met u een afspraak voor een intakegesprek. Het intakegesprek is het eerste gesprek met een schuldhulpverlener. Hij of zij verzamelt tijdens dit gesprek de informatie die nodig is om u het beste te kunnen helpen. Tijdens het intakegesprek hoort u ook wat er daarna gaat gebeuren.