Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
RechtwijzerSchulden
Zoeken
Menu
  • Uit elkaarUit elkaar

    • Scheiden overwegen
    • Samen scheiden
    • Kinderen
    • Wonen
    • Bezittingen
    • Inkomen
  • ConsumentenConsumenten

    • Zelf aan de slag
  • OverheidOverheid

    • Bijstand
    • WMO
    • Bezwaar en klacht
    • Schuldhulp
    • Contact met de gemeente
  • WonenWonen

    • Huren
    • Buren
    • Mijn buurt
  • WerkWerk

    • Problemen op het werk
    • Rechten en plichten
    • Ontslag nemen en krijgen
    • Mag het ontslag?
    • Geld bij ontslag
    • Corona en werk
  • SchuldenSchulden

    • Zelf je schulden regelen
    • Schuldhulpverlening (minnelijk traject)
    • Wettelijke schuldsanering (Wsnp)
    • Grip op geld in tijden van Corona
    • Wsnp en de kinderopvangtoeslagaffaire
    • Vragen over beschermingsbewind
  • Ander probleemAnder probleem

    • Wat kan de Raad voor Rechtsbijstand voor u betekenen?
  • Over Rechtwijzer
  • Samenwerkingen
  • Nieuws
  • Contact
  • Klachten
  1. Home ›
  2. Schulden ›
  3. Wettelijke schuldsanering (Wsnp) ›
  4. Een klacht indienen tegen uw Wsnp-bewindvoerder ›
  5. Ik heb een klacht over mijn bewindvoerder. Waar kan ik terecht?

Ik heb een klacht over mijn bewindvoerder. Waar kan ik terecht?


Bent u niet tevreden over het gedrag of handelen van uw Wsnp-bewindvoerder? Dan kunt u een klacht indienen. Waar u die klacht moet indienen, hangt af van waar de klacht over gaat.

Tijdens de Wsnp is het mogelijk dat u het oneens bent met uw Wsnp-bewindvoerder. In dat geval is het belangrijk dat u uw standpunt bespreekt met uw Wsnp-bewindvoerder. Zo kunt u misschien uw Wsnp-bewindvoerder overtuigen van uw standpunt. Of kan uw Wsnp-bewindvoerder duidelijk maken waarom zijn standpunt de enige oplossing is. Vaak zijn er meerdere oplossingen te bedenken.

Komt u er niet uit met uw Wsnp-bewindvoerder? Of heeft uw Wsnp-bewindvoerder een handeling verricht of nagelaten waar u het absoluut niet mee eens bent? Dan kunt u een klacht indienen.
Hieronder informeren we wat de verschillende soorten klachten zijn.

Heeft u vragen? Bel of mail dan de helpdesk van Bureau Wsnp.

Er zijn twee verschillende soorten klachten

  • een zaakinhoudelijke klacht.
  • een klacht gebaseerd op de gedragscode.

1. Een zaakinhoudelijke klacht

Bent u het oneens met een handeling die uw Wsnp-bewindvoerder verricht of nalaat en heeft dit te maken met het Wsnp-bewind? Dan kunt u hiertegen een zaakinhoudelijke klacht indienen.

U legt de klacht voor aan de rechter-commissaris. Dit kan op twee manieren:

  • U bespreekt met uw Wsnp-bewindvoerder dat u het ergens oneens mee bent. Komt u er samen niet uit, dan geeft u aan dat u de kwestie wilt voorleggen aan de rechter-commissaris. Uw Wsnp-bewindvoerder legt de kwestie en uw en zijn standpunt dan voor bij de rechter-commissaris.
  • U legt zelf de kwestie voor bij de rechter-commissaris. Hoe u de kwestie kunt insturen, kunt u navragen bij rechtbank. U vindt hier de contactgegevens.

Het is belangrijk dat u uw Wsnp-bewindvoerder informeert over de voorgelegde klacht. De rechter-commissaris behandelt de kwestie en neemt een besluit. Uw Wsnp-bewindvoerder informeert u over het besluit.

Enkele voorbeelden van een zaakinhoudelijke klacht

  • De verkoop van uw auto.
  • De verkoop van uw woning.
  • Een onderzoek naar arbeidsongeschiktheid en ontheffing van de arbeidsplicht.
  • Het afkopen van uw opgebouwde pensioen.
  • Uw bewindvoerder beantwoordt uw vragen niet of niet binnen een redelijke termijn.
  • Onjuiste berekening van het vrij te laten bedrag (Vtlb).

2. Een klacht gebaseerd op de gedragscode Wsnp-bewindvoerders

Bent u het oneens met een handeling of gedraging van uw Wsnp-bewindvoerder die in strijd is met de gedragscode? Dan kunt u daarover een klacht indienen.

Let op! U bent verplicht om eerst de klacht voor te leggen bij de Wsnp-organisatie. Doet u dit niet en dient u de klacht direct in bij Bureau Wsnp? Dan wordt uw klacht niet behandeld en wordt u terugverwezen naar de klachtenregeling van de Wsnp-organisatie.

  • Elke Wsnp-organisatie beschikt over een klachtenregeling. De Wsnp-organisatie is verplicht om de klachtenregeling aan u bekend te maken. Bijvoorbeeld tijdens het huisbezoek. U kunt de klachtenregeling vaak ook terugvinden op de website van de Wsnp-organisatie.
  • U dient het klachtenformulier van de Wsnp-organisatie in bij de organisatie waar de Wsnp-bewindvoerder werkt.
  • De afhandeling van de klacht bij de Wsnp-organisatie kan maximaal 6 weken duren.
  • Is de klacht door de Wsnp-organisatie afgehandeld en bent u het eens met de uitkomst? Dan hoeft u niets meer te doen.
  • Is de klacht door de Wsnp-organisatie afgehandeld en bent u het niet eens met de uitkomst? Dan kunt u gebruikmaken van de klachtenregeling van Bureau Wsnp.

Maak via het stappenplan zelf een klachtbrief:

Stappenplan klachtbrief

Klacht ingediend bij Bureau Wsnp: hoe gaat het verder?

  • Bureau Wsnp legt uw klacht voor bij de klachtenadviescommissie.
  • De klachtenadviescommissie kan u eventueel uitnodigingen voor een hoorzitting als dit nodig blijkt te zijn. Dit is echter niet altijd het geval.
  • De klachtenadviescommissie geeft een advies aan Bureau Wsnp.
  • Bureau Wsnp neemt een besluit.

Enkele voorbeelden van een klacht gebaseerd op de gedragscode

  • de Wsnp-bewindvoerder gedraagt zich niet fatsoenlijk, respectvol en/of onpartijdig en onbevooroordeeld.
  • de Wsnp-bewindvoerder schendt zijn geheimhoudingsplicht (m.b.t. vertrouwelijke informatie).
  • de Wsnp-bewindvoerder voert zijn taken onvoldoende zorgvuldig, vakkundig, doelmatig en/of deskundig uit.
  • de Wsnp-bewindvoerder vervult functies die strijdig (kunnen) zijn met zijn belangen als Wsnp-bewindvoerder.
  • de Wsnp-bewindvoerder verleent niet in redelijkheid medewerking aan de behandeling van een klacht tegen hem-/haarzelf of medewerkers die onder zijn/haar verantwoordelijkheid werkzaamheden verrichten in uw schuldsanering.

Stappenplan klachtbrief

Heeft u een klacht tegen uw Wsnp-organisatie?

Maak zelf een klachtbrief via:

Stappenplan klachtbrief

Of ga naar:

Sla navigatie over (Stappenplan klachtbrief)
Stappenplan klachtbrief
  • Ik heb een klacht over mijn bewindvoerder. Waar kan ik terecht?
  • Is een bewindvoerder aansprakelijk voor gemaakte fouten?
  • Klachtenregeling
Terug naar navigatie (Stappenplan klachtbrief)
Deel deze informatie
  • Delen op Facebook
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter


Eerste Hulp bij Oplossingen:

Eerste Hulp bij Oplossingen

  • Meerdere problemen tegelijk?
  • Hoe krijgt u uw problemen onder controle?
  • Krijg grip en overzicht op uw situatie
  • Klik op Eerste Hulp bij Oplossingen

Over Rechtwijzer

Rechtwijzer adviseert u over welke stappen u zelf kunt zetten om uw juridisch probleem op te lossen

  • Over Rechtwijzer
  • Contact
  • Feedback over deze website

Rechtsbijstand nodig?

Heeft u juridische bijstand nodig van een advocaat of mediator bij het oplossen van uw probleem? Kijk dan op rechtsbijstand.nl.

Raad voor Rechtsbijstand
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

Twitter
LinkedIn
Youtube