Contact
Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor het gebruik en plaatsen van cookies

Wat kan ik doen als mijn schuldhulpverlener weigert een ‘verklaring 285’ af te geven?

U vraagt toelating tot de Wsnp aan door een verzoekschrift in te dienen bij de rechtbank. Bij het verzoekschrift voegt u een aantal bijlagen. Eén daarvan is de ‘verklaring 285’*. In deze verklaring legt uw schuldhulpverlener (meestal de gemeente of de kredietbank) uit waarom het minnelijke akkoord is mislukt. Weigert uw schuldhulpverlener deze verklaring af te geven? Dien dan een klacht in. De gemeente (of de andere hulpverlenende instantie die door de gemeente is aangewezen) is namelijk verplicht deze verklaring af te geven.

* Deze verklaring heet formeel: ‘Verklaring ex art. 285 Faillissementswet’.

Klacht indienen

Weigert de schuldhulpverlener de ‘verklaring 285’ af te geven? U kunt een klacht indienen bij:

  • De schuldhulpverlenende instantie (bijvoorbeeld de kredietbank);
  • Uw gemeente (het College van Burgemeesters & Wethouders);
  • Eventueel: bij de Nationale Ombudsman.

Hulp bij het indienen van de klacht

Wilt u hulp bij het indienen van een klacht tegen uw gemeente of de kredietbank? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. U kunt het Juridisch Loket elke werkdag tussen 09.00 en 18.00 uur bereiken op telefoonnummer 0900 - 8020 (€ 0,25 p/m).

U kunt de klacht ook rechtstreeks indienen bij uw gemeente (het College van Burgemeesters & Wethouders).

U kunt eventueel ook een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman.

Meer onderwerpen