Contact
Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor het gebruik en plaatsen van cookies

Hoe vraag ik schuldhulpverlening aan?

Verschillende instanties voeren schuldhulpverlening uit. Zij hanteren elk hun eigen regels. Het is daarom niet precies aan te geven hoe elke aanvraag voor schuldhulpverlening verloopt.

Alle relevante informatie meenemen bij een intake-gesprek

Meestal maakt u een afspraak voor een intake-gesprek. Daarbij neemt u zoveel mogelijk documenten mee om uw aanvraag te onderhouden:

  • Een volledig overzicht van uw inkomsten (inclusief inkomsten uit belasting, verzekering, bonussen etc.).
  • Een volledig overzicht van uw uitgaven.
  • Een overzicht van uw schulden met daarbij de meest recente correspondentie. Zo krijgt de schuldhulpverlener een goed beeld van het schuldprobleem en beschikt over de juiste adressen.
  • Een beschrijving van uw woon- en leefsituatie. Bent u getrouwd? Hebt u kinderen? Werkt u of krijgt u een uitkering? Betaalt u alimentatie?
  • Een beschrijving van de oorzaak/oorzaken van uw schulden.
  • Een kopie van een geldig legitimatiebewijs.
  • Een recente loonstrook of uitkeringsspecificatie.

Hoe beter u bent voorbereid, hoe makkelijker en sneller het traject kan starten.

Samen schuldhulpverlening aanvragen

Bent u getrouwd in gemeenschap van goederen of hebt u een geregistreerd partnerschap met een gemeenschap van goederen? Dan vraagt u samen een verzoek tot schuldhulpverlening aan. U neemt van beide partners de documenten mee.

Na het intake-gesprek hoort u van de hulpverlenende instantie hoe het traject verder verloopt.

Meer onderwerpen